איך בונים תוכנית עסקית ולמה צריך אותה?

מהי התכנית העסקית הזאת שכולם מדברים עליה

תוכנית עסקית היא מסמך מקיף המתאר את המטרות האסטרטגיות ואת התוצאות הצפויות של הפעילות העסקית בחברה.

בקיצור, תיאור של התוכניות לפיתוח העסקי העתידי של החברה. תכנית עסקית מתייחסת להיבטים הטכניים של הפרויקט המתוכנן, כמו גם להיבטים הכלכליים, בעיקר כדי להצדיק את המהלכים הבאים שלנו בחברה ואת הכדאיות שלה.

התוכנית העסקית משמשת גם ככלי תקשורת בין משקיע להנהלת החברה. מסיבה זו, הוא צריך להיות מפורט ומקיף מספיק כדי להבטיח שכל הצדדים יוכלו להבין לחלוטין את ההקשר של העסק ואת הרווחים הצפויים לו. למרות שהיא מכוונת למשקיעים פוטנציאלים ולבנקים, התוכנית העסקית קיימת בעיקר בשביל החברה בתור כלי תקשורת שוטפת בין בעלי עניין שונים בארגון.

לתוכנית עסקית יש יתרונות רבים: היא משמשת כמפת דרכים להצלחה עסקית, היא מגדירה את יעדי החברה ואת האסטרטגיות להשגתן, ומציגה את כל ההיבטים של הפרויקט שיש לבצע כדי ששום דבר לא יישאר באוויר.

הכנת תוכנית עסקית לעסק

ניתן לחלק את תהליך יצירת התוכנית העסקית למספר שלבים:

1) התחל עם מחקר – למד על השוק שלך, הלקוחות, המתחרים וכו'. נסו לקבוע בדיוק מהן המטרות שלכם וכיצד להשיג אותן.

2) תהליך ניסוח – איסוף מידע, נתוני מחקר. הכן דוגמאות מספריות של תוצאות פוטנציאליות שיקלו על ההבנה של כל הרעיון. כמו כן, הקפד לכלול את כל התרחישים האפשריים המבוססים על נתיבי פיתוח חלופיים (למשל, עלייה במספר המתחרים, שינוי בביקוש וכו'…

איך נראית תוכנית עסקית

תכנית עסקית נכתבת בדרך כלל בדוח של אקסל ומלא במספרים מפחידים שרק אלוהים יודע מה לעשות איתם. כן, ככה גם אני חשבתי לפני שנהייתי יועץ עסקי, אבל ברגע שמבינים את זה הכל נשמע בסוף הגיוני. אם אנחנו נזכרים בילדות במנהל של המכולת עם העיפרון על האוזן שרושם את ההכנסות וההוצאות, אז היום השתדרגנו והאקסל יכול להיות מאוד ידידותי.

אז מה כוללת תכנית מנהלים?

תקציר מנהלים

תיאור קצר של העסק שלך ומשימתו. חלק זה צריך להיות מספיק אטרקטיבי כדי לעורר השראה בקורא (המשקיע או על עצמך) ולשכנע אותו שזה רעיון מצוין. הסיכום צריך לכלול: מידע רקע של החברה (היסטוריה של החברה), ניתוח שוק, חזון ויעדים, תחזיות פיננסיות.

תיאור העסק

זה המקום שבו אתה מספק מידע טכני על פעילות החברה שלך. זה צריך לכלול: תיאור המוצר או השירות שלך, הביקוש שלו בשוק יחד עם נתוני מחקר שיווקי, איכותי וכמותי (אם קיימים), טכנולוגיה המשמשת לייצור מוצר זה, תהליך הייצור עצמו וכו'…

שיווק/מכירות

הסעיף שאתה צריך לשים לב אליו במיוחד הוא ניתוח פוטנציאל השוק. תנסה לתאר את זה מכל זווית אפשרית: הדמוגרפיה של הלקוחות, הצרכים והרצונות שלהם, המתחרים שלך וכו'… בהמשך, תאר את אסטרטגיית המכירה שלך וספק תוכנית שיווקית מלאה שתסייע בהשגת היעדים שנקבעו בסעיפים הקודמים.

הַנהָלָה

הסבר מי אחראי על העסק הזה. ספק מידע על מנהלי החברה (מי הם, איזה ניסיון קודם יש להם), סגנון ניהול (היררכיית קבלת החלטות וכו…), אחריותם להצלחת החברה וכו'… כמו כן, תאר את הספקים שלך וכיצד תבטיח שיתוף פעולה מוצלח איתם.

תכנית פיננסית

לספק מידע על השווי הנקי של החברה (נכסים-התחייבויות), מקורות מימון, עלויות והכנסות צפויות. הצג את כל התוצאות הכספיות האפשריות – אופטימיות, פסימיות וריאליות. סעיף זה חשוב מאוד כי הוא יאפשר למשקיע לקבוע אם הוא רוצה לממן את הפרויקט הזה או לא.

נספחים

אם יש צורך במידע נוסף או בנתונים מפורטים, תוכל להכניס אותם לנספח. לדוגמה: ניתוח שיווקי מפורט, תחזיות פיננסיות ל-3 השנים האחרונות וכו'…

תוכנית שיווק שנתית וחודשית

כתיבת תוכנית עסקית צריכה להיות תוכנית שיווק שנתית וחודשית. זה מצריך יסודיות ופירוט של כל תהליך הפיתוח. חשוב להיות יסודיים ולהסתכל כל סוף יום כדי לדעת שאפשר למדוד את מה שעשית במהלך היום, שהכל פועל לפי התכנית ושאנחנו בדרך הנכונה. כשאנחנו עושים תכנית שנתית, אנחנו יכולים לפרק את זה לתכנית חודשית, אחר כך לתכנית שבועית ויומית. ככל שנהיה מדוייקים יותר, נדע תמיד איך להתקדם.

לוח שנה לתכנית תוכן

איך לארגן תוכנית עסקית?

מה הרעיון העסקי שלך? מי הם לקוחות, מתחרים? ניתוח שוק (ביקוש, תחרות) – מדוע חשוב למצוא הזדמנויות טובות ליצירת עסקים טובים בתקופה הנוכחית. גלה כיצד תיצור את המוצר, ותנסה לזהות את כל הסיכונים והחולשות האפשריות. הכן תוכנית מכירה (איך תמכור את המוצרים שלך, תסריט שיחה, משפכים, שיווק ומוצרים חלופיים). תאר תוכנית פיננסית, צוות הנהלה, אסטרטגיית פיתוח עסקי וכן אסטרטגיה שיווקית. הכן תקציב לכל רבעון.

דוח מאזן של תוכנית עסקית

דוח מאזן הוא אחד הכלים השימושיים ביותר על מנת להעריך את מצבה הפיננסי של החברה. זה מציג את כל הנכסים וההתחייבויות על פני תקופה מסוימת של זמן.

דוח רווח והפסד. האם אני הולך להרוויח או שחבל על הזמן?

חישוב הוצאות חודשיות

חלק זה של התוכנית העסקית מראה כמה כסף תוציא על היבטים שונים של הפעילות העסקית שלך בכל חודש. אתה צריך לקבל נתונים משנים קודמות וכן קדימה כדי להקרין מספרים כאלה.

מטרות ויעדים

הצב מטרה ברורה מעניקה לחברה תחושת כיוון ומספקת הכוונה שתסייע בהשגת יעדים מהירה יותר. למטרות מקצועיות, המטרות צריכות להיות SMART: ספציפיות, מדידות, ברות השגה, מציאותיות ומבוססות זמן (כמה אתה רוצה, האם זה מדיד, האם זה רלוונטי לכח האדם שיש לך ולזמן שלך, מתי אתה רוצה שזה יושג).

מטרות ויעדים

תחזית עסקית – לחשוב ריאלי, פסימי או אופטימי?

חלק זה של התוכנית העסקית חשוב מאוד. עליך לעבור על כל התרחישים האפשריים ולספק בסוף תסריט שיציג את התוצאה הטובה ביותר עבור ההשקעות שלך. למטרות מקצועיות, ניתן להשתמש בתכנון תרחישים (שלוש תחזיות שונות: אופטימית, פסימית ומציאותית).

בתחזית העסקית שלי, אני מעדיף לעשות 3 תחזיות עסקיות שונות, תחילה את האופטימית, לאחר מכן את הפסימית ולאחר מכן את המציאותית. הכל בגיליון אקסל, ואז אני יכול לדעת אם עם הפסימי, אנחנו עדיין יכולים להרוויח קצת; ולא היינו פושטים רגל אם חלילה לא יהיה לנו מזל עם האופטימי.

שלושה רמזורים. לפי איזה תוכנית ללכת? ריאלית, אופטימית או פסימית?

תזרים מזומנים

הכנת התוכנית העסקית מכריכה אותנו להכיר את המונח תזרים מזומנים. תזרים מזומנים בתוך התוכנית העסקית

תזרים מזומנים הוא אחד המרכיבים הקריטיים ביותר בכל תוכנית עסקית. הוא מספק תצוגה מפורטת של הביצועים הפיננסיים והקיימות של העסק שלך. בלעדיו, אינך יכול להתכונן כראוי להוצאות הקרובות או למדוד את הצלחתן של השקעות קודמות.

המונח תזרים מזומנים משמש לתיאור תנועת המזומנים פנימה והחוצה של חברה. תזרים מזומנים הוא היבט חשוב בבריאות החברה מכיוון שהוא יכול להצביע על האם יהיה מספיק כסף כדי לשלם עבור הוצאות וחובות ולכן חובה להכניס אותו בתוך התכנית העסקית שלנו, גם אם התכנית העסקית שלנו עמוסה.

האם יש מודל עסקי לעסק?

אם יש מודל עסקי צריך להכניס אותו לתוך התוכנית העסקית!

כדאי שיהיה לך סעיף בנושא זה בתוכנית העסקית שלך. עליך לתאר את המודל העסקי שלך וכיצד הוא יפיק הכנסה. לדוגמה, אם הייתם מציעים שירות לעסקים קטנים שהם יכולים בעזרתך להגדיל משמעותית את רשימת התפוצה שלהם במיילים, אז תוכלו לגבות מנוי על סמך מספר המיילים שנשלחו. אתה יכול גם ליצור אפליקציה שמייצרת לידים למסעדות ולגבות עמלה ולהביא עוד חבילות כדי להגדיל את שווי הלקוח.

עצור או המשך. האם ללכת באותו מודל עסקי או לעצור ולחשב מחדש?

עוד טיפים מועילים לגבי בניית תכנית עסקית:

-נסה אמיתי עם עצמך; אל תראה רק מה שטוב בעסק שלך ; תראה גם חסרונות.

-אל תשכח סיכונים ומכשולים בעסק; תנסה לזהות אותם מראש ותנסה להכין אסטרטגיה איך להתמודד עם בעיות אם הן מופיעות. תקף למשל לשנתיים האחרונות עם כל העסקים שנסגרו במהלך הקורונה. לא בטוח שתכנית עסקית הייתה מצילה את כולם, אבל הייתה נותנת להם להערך מראש לתרחיש האימים.

  • נסה לקבוע את כל התרחישים האפשריים בהתבסס על נתיבי פיתוח שונים שאתה יכול לקחת.(*)
  • זוכרים לכתוב כמה גרסאות שונות של תכנית עסקית? מציאותי, פסימי או אופטימי? תהיו מודעים כבר עכשיו לחולשות של המוצר שלכם ותחשבו על עוד מוצרים שיוכלו לתת עוד רווח ופתרון להתנגדויות.
  • הכי חשוב- תאמין במוצר שלך גם אם הוא לא מושלם, ותשאל את עצמך למה נכנסת לעסק הזה ולמה הלקוח צריך לקנות ממך.

אם הגעת עד לכאן, אתה חייב להיכנס לקבוצת הפייסבוק שלנו, שם נביא תוכן שמיוחד בשביל עצמאיים כמוך, עם אופציה להתייעץ עם אנשים, שיתופי פעולה, לשאול שאלות ועוד…

לחץ כאן למעבר לקהילת העצמאיים שלנו כדי שתרגיש בבית

(גם את, זה פשוט מטעמי נוחות וכי קשה לפנות לכולם בעברית!)

שתף את הפוסט:

אהבת? הירשם לניוזלטר כדי לקבל עוד תכנים מפנקים לשיווק וקידום העסק שלך!

בניית אתרים לעסקים
קידום אתרים אורגני
קידום אתרים באינטרנט
משפך שיווקי
קורס חינם לבניית דפי נחיתה בוורדפרס
קורס פרסום ממומן בגוגל
קורס פרסום ממומן בגוגל לבעלי עסקים
תיק עבודות- אתרים שבנינו. אתר עם תמונות
אתרים לדוגמא
שעות
דקות
שניות

מבצע מיוחד לשעות הקרובות. השאר לנו טלפון כדי לקבל הנחה של 50%!