הכנת תכנית שיווקית

10 שלבי שיווק לעסק קטן מאסטרטגיה ועד ליישום

סטטיסטיקה קצת מבאסת, אבל בעיקר לאחר הקורונה, להקים עסק זה דבר קשה עד בלתי אפשרי, כי 90% מהעסקים שקמים בסוף נופלים כבר ב 5 שנים הראשונות שלהן.

 

אף אחד לא מדבר על ה10% הנותרים, שלרוב מדובר על עסקים ששורדים ומכסים הוצאות. אני מאמין שהקמת את העסק שלך לא כדי שהוא יישען עליך, אלא שאתה תישען עליו. הסיבה לכך היא שאותם עסקים פשוט לא עובדים נכון, ואני לא מדבר על המקצוע שלהם (שלזה כל אחד יש את השיטה שלו), אלא לאיך הוא מתחזק את העסק נכון, ובונה את העסק בצורה שתכניס לו כסף ותשאיר אותו ברווחים.

 

אז כתבתי בשבילך מאמר שבסופו יכולות להיות לך 2 מחשבות אופציונליות:

 

א. לא בא לי, אני הולך להיות שכיר.

ב. תודה לך איש זר, הבאת לי פה תוכן שפשוט שווה זהב!

 

תוכנית שיוויקת

 

 

אז נתחיל:

 

הקדמה: מדוע ייעוץ שיווקי חשוב לעסקים קטנים

ייעוץ שיווקי חשוב לעסקים קטנים מכיוון שהוא עוזר להם להתבלט מהמתחרים בכך שהוא מספק להם יתרון תחרותי. יועצי שיווק יכולים לעזור לעסקים קטנים בכך שהם מוודאים שיש להם אתר אינטרנט טוב, נוכחות במדיה חברתית ותוכן שיהדהד עם קהל היעד שלהם.

 

 

שלב ראשון בבניית עסק מצליח- בניית חזון, ערכים ובידול לעסק

עסקים מצליחים בנויים על הבסיס של חזון ברור, ערכים ובידול.

חזון ברור הוא הצעד הראשון בבניית עסק מצליח. החזון נותן את הטון לחברה שלך ומנחה אותך כיצד לקבל החלטות. זה עוזר לך להתמקד במה שהכי חשוב לחברה שלך ובמה שאתה רוצה שהיא תהפוך בעתיד.

 

חשוב גם שיהיו לך ערכים שמנחים את מי שאתה כחברה, מה אתה מייצג ואיזה סוג תרבות אתה רוצה ליצור.

בידול הוא המפתח כי זה מה שיבדל את העסק שלך מאחרים בענף שלו. מדובר ביצירת משהו ייחודי שאף אחד אחר לא יכול להציע או לעשות טוב יותר ממך. זה נשמע מפציץ, אבל לא חייב להמציא את הגלגל כל פעם מחדש- כל אחד מאיתנו הוא שונה ולפעמים אפילו האופי שלך הוא גם הבידול שלך, אבל זה רק אחרי שהבנת את הערכים והחזון שלך!

 

 

שלב שני- מה הנראטיב של העסק שלך?

הנרטיב של עסק הוא הסיפור שמספר לך מה העסק עושה, למה הוא קיים ומה מייחד אותו מאחרים.

חשוב להכיר את הנרטיב שלך כי זה יעזור לך לענות על שאלות כמו:

-מהם ערכי החברה שלך?

-מהי הצהרת המשימה של החברה שלך?

-בשם מה אתה רוצה להיות ידוע?

-יש לך שוק נישה או קהל יעד בראש?

 

 

שמת לב שאנשים שעושים כסף מהבית ומנסים למכור לך סדנות תמיד מספרים על כך שבעבר לא היה להם שקל על התחת בשביל לקנות טוטי פרוטי בקיוסק, זה שבר אותם, ובסוף למדו או עשו איזשהי פעולה והיום יש להם ארגזים?

 

או כל מדריך כושר היה פעם שמן וכולם צחקו עליו בבית הספר וזה נתן לו את הכאפה לעשות שינוי?

 

אז זה לא סתם. הסיפור שלכם, וה”למה” נכנסתם לעסק שלכם הוא מה שבסוף ימכור ללקוח. גם כדי שיגיד “גם אני יכול”, וגם להראות לו שאתם עשיתם את השינוי שרציתם , ולכן אתם יכולים לגרום לו לעבור את השינוי הזה…

 

אני יכול להגיד מהעסקים שאני ליוויתי, שלספר את הסיפור של ה”למה” שלהם זה הדבר הכי קשה להם, ולכן הם לא יודעים להתחבר טוב אל הקהל שלהם!

 

 

שלב שלישי: מיתוג- למה חשוב שהעסק שלך יהיה לא פחות מ”מותג”!

מיתוג הוא תהליך של יצירת שם, סמל או עיצוב ייחודיים המזהים מוצר או שירות בשוק. מיתוג חשוב לכל עסק מכיוון שהוא עוזר להבדיל את החברה שלך מהמתחרות שלה והוא עוזר לצרכנים לקבל החלטות לגבי המוצרים שהם צריכים לרכוש.

 

מותג הוא מה שאנשים חושבים עליו כשהם שומעים את שם החברה שלך. זה יכול להיות לוגו, סלוגן, או אפילו פריט לבוש. מותג יכול להיות מורכב מחלקים רבים ושונים, אבל הכל עובד יחד כדי ליצור קול אחד.

(כן… גם אם זה עסק של איש אחד!)

 

מותג זה לא רק עד כמה הלוגו שלך יפה ומושך… יש לוגואים שיקבלו משמעות גם אחרי שנתיים שלוש ברגע שהעסק יתחיל לתפוס תאוצה כי העסק כבר יעזור לאחרים. לכן הדרך הטובה ביותר למתג את העסק שלך היא לבלוט בזירה הדיגיטלית!

 

עכשיו אפרט לך בדיוק איך אפשר לשלוט בזירה הדיגיטלית. אבל לפני שמתחילים לשפוך כספים בגוגל, פייסבוק, יוטיוב ושאר הפלטפורמות על פרסום ושיווק- צריך לבנות תכנון. 

הכל צריך להיות מתוכנן לנו מראש על ידי אסטרטגיה נכונה.

 

מיתוג ואסטרטגיה שיווקית

 

 

 

 

 

 

 

שלב רביעי- תוכנית שיווקית אסטרטגית

תוכנית שיווקית היא מסמך המתאר את הפעילות של ארגון לקידום המוצרים והשירותים שלו. פעילויות אלו מבוצעות לרוב באמצעות מחקר שוק, תכנון אסטרטגי, יחסי ציבור, פרסום ועוד.

 

מטרתה של תוכנית שיווקית אסטרטגית היא לתת הדרכה לפיתוח, יישום והערכה של האסטרטגיה השיווקית של הארגון. זה כולל זיהוי שוק היעד, קביעה כיצד להגיע לשוק היעד, קביעה אילו מוצרים או שירותים יוצעו לשוק היעד ופיתוח תקציב ליישום התכנית. תוכנית שיווקית מבוצעת היטב כוללת בדרך כלל כמה היבטי מפתח שונים, כולל יעדי שיווק, קהל יעד, אסטרטגיית תמחור מוצרים ותחזיות מכירות.

 

 

שלב חמישי- פיתוח אסטרטגיות

אסטרטגיית הצמיחה היא תוכנית אסטרטגית לטווח הקצר במטרה להשיג יעדים ארוכי טווח. אסטרטגיית השיווק היא תת-קבוצה של אסטרטגיית הצמיחה שמתכננת שיווק ופרסום.

 

המטרות ארוכות הטווח הן בדרך כלל השגת רווחיות, קיימות או מדדים אחרים המעידים על הצלחה. יעדים לטווח קצר הם יוזמות אסטרטגיות שיסייעו להשיג את המדדים הללו על פני מסגרת זמן ספציפית יותר, כגון שלוש שנים.

 

תוכנית עסקית

 

 

 

 

 

 

שלב שישי- יישום אסטרטגיות שכתבתם בכל תוכנית שיווקית

בתוכנית שיווקית, ישנן מספר אסטרטגיות שניתן להשתמש בהן כדי לקדם מוצר או שירות. להלן כמה מהאסטרטגיות שניתן ליישם בכל תוכנית שיווקית:

 

– פרסום

– יחסי ציבור

– דואר ישיר

– קידום מכירות

– מכירה פנים אל פנים

– טלמרקטינג

– תערוכות

– חסויות

אין צורך לעשות את הכל ולא כל דרך תתאים לכל עסק, אבל חשוב שהכל יהיה מגובה לתוכנית העסקית.

 

 

שלב שביעי- אסטרטגיית שיווק תוכן:

אסטרטגיית שיווק באמצעות תוכן היא שיטה לקידום מוצרים או שירותים תוך שימוש בתוכן רלוונטי ובעל ערך כדי ליצור אינטראקציה עם הלקוחות. סוג זה של אסטרטגיה משמשת חברות ליצירה והפצה של תוכן רלוונטי ובעל ערך שמטרתו למשוך לקוחות פוטנציאליים שעשויים לאחר מכן להפוך ללקוחות משלמים.

 

צביעת קהלים- סוג זה של אסטרטגיה הוכח כיעיל בהגברת מעורבות הלקוחות, מה שמוביל להגדלת המכירות.

 

להלן מספר דוגמאות כיצד ניתן ליישם אסטרטגיה זו:

1) צור פוסט בבלוג באתר החברה שלך המספק מידע על המוצר או השירות שלך, כולל איך הוא פותר בעיות ללקוחות.

2) צור סרטון המתאר את היתרונות והתכונות של המוצר או השירות שלך.

 

 

ברגע שבן אדם קרא את כל המאמר שכתבת- הוא מעוניין במה שיש לך למכור. כנ’’ל לגבי סרטון. אדם שראה 5% מהסרטון הוא לא ברמת עניין כמו בן אדם שראה 90%-100% מהסירטון.

אגב, אם אתה או את עדיין קוראים את המאמר, אתם לקוחות פוטנציאלים שלי ונצבעתם…

 

 

שלב שמיני- בניית תסריט מכירה לעסק

כתיבת תסריט מכירה אפקטיבי היא משימה קשה מאוד, שכן היא צריכה להיכתב תוך מחשבה על הלקוח הפוטנציאלי ולהדגיש את החוזקות של המוצר או השירות שלו.

התסריטים הטובים ביותר הם אלה שפותחו על ידי אנשי מכירות שמבינים מה יניע אנשים לקנות את המוצר או השירות שלהם.

 

אני יודע שהרבה בעלי עסקים מדמיינים איש מכירות בתור הזאב מוולסטריט, איזשהו אדם מחוספס שיודע להגיב על כל דבר ועובד על לקוחות שלו כדי לקחת כסף. אז תעשו לי, לכם וללקוחות שלכם טובה- אל תהיו כאלה…

 

הכי חשוב בתסריט השיחה מוכר הוא לדעת לשאול את השאלות הנכונות, להקשיב ללקוח, להבין את הכאבים והמטרות שלו, ורק אחרי שהבנו אותו ב100%- אפשר להתחיל להציע לו את הפיתרון שלכם!

 

לחיצת ידיים אחרי מכירה

 

 

 

 

 

 

 

שלב תשיעי- מדידה וניטור ביצועים- key performance indicators

ניטור ביצועים הוא תהליך של מדידה וניתוח עד כמה ארגון, מערכת או תהליך מתפקדים. ניתן להשתמש בו במגוון הקשרים, כולל חינוך, שירותי בריאות, ממשלה ועסקים.

 

ישנם מדדי ביצועים מרכזיים רבים שניתן להשתמש בהם כדי למדוד את הביצועים של ארגון. הם מסווגים בדרך כלל לאינדיקטורים פנימיים וחיצוניים. אינדיקטורים פנימיים הם בדרך כלל כמותיים באופיים ומודדים דברים כמו איכות השירות או שביעות רצון הלקוחות. אינדיקטורים חיצוניים הם בדרך כלל איכותיים באופיים ומודדים דברים כמו מוניטין או תדמית ציבורית.

 

מדידת תעבורת האתר, מספר שיחות הטלפון הנכנסות שהתקבלו, מספר הפרסומים והלידים שנצברו וכל מדד מדיד אחר שיכול לסייע באיתור אזורים לשיפור הוא המפתח להבטחת הצמיחה של העסק שלנו. על ידי שיפור אפילו באחוז אחד בתחומים הללו, נראה עלייה מקבילה בהכנסות.

 

KPI תוכנית שיוויקית

 

 

שלב עשירי- ייעוץ שיווקי והחזר ה-ROI שהוא יכול להציע לעסק הקטן שלך

ייעוץ שיווקי הוא דרך לעסקים קטנים לקבל את הייעוץ והמומחיות של אנשי מקצוע בשיווק. זה יכול לעזור לך לקבוע אילו אסטרטגיות שיווק יהיו היעילות ביותר עבור העסק שלך.

 

ייעוץ שיווקי יכול לעזור לך להחליט אילו אסטרטגיות שיווק יהיו היעילות ביותר עבור העסק שלך על ידי בחינת החוזקות והחולשות של החברה שלך, כמו גם היעדים שהצבת. יועצי שיווק מאומנים להסתכל על שיווק מנקודת מבט הוליסטית, כלומר הם מסוגלים לראות כיצד כל ההיבטים של פעילות החברה מתקשרים זה עם זה.

 

היתרונות של שכירת יועץ חיצוני כוללים:

– הם יכולים לספק חוות דעת בלתי משוחדות על מה שעובד הכי טוב עבור החברה שלך

– הם מסוגלים לראות דברים מנקודת מבט אחרת

– אתה לא צריך להקדיש זמן לאימון או ניהול עומס העבודה שלהם.

 

 

 

בניית תוכנית עסקית לשנים הקרובות

 אמנם תמיד אני אומר שזה בין הדברים הראשונים אבל השארתי את זה לסוף כי בלי תוכנית עסקית לא זזים מילימטר!

 

חשוב שתהיה תוכנית לשנים הקרובות. התוכנית צריכה להיות גמישה מספיק כדי שניתן יהיה לשנות אותה לאורך זמן.

 

הצעד הראשון בבניית תוכנית עסקית מוצלחת הוא לזהות את החוזקות והחולשות של החברה. זה יעזור בזיהוי המטרות שיש להשיג, כמו גם אילו צעדים יש לנקוט כדי להשיג אותן. חוזקות יכולות לספק בסיס איתן להצלחה, אך לא תמיד מספיקות בפני עצמן.

 

יש לטפל בחולשות במהירות ולנקוט בצעדים אחרים לתוכנית מוצקה להצלחה.

 

חשוב שיהיה לך יעד אובייקטיבי, ריאלי ובר השגה לכל שנה. זה יעזור להחליט לאיזה כיוון החברה צריכה ללכת, על מה היא צריכה להוציא ועל מה היא צריכה לקצץ.

 

ברגע שיש לך יעד אמיתי עם דד ליין- אפשר להתחיל להריץ תהליכים ולבנות ספר נהלים (SOP) כדי לדעת לנהל את העסק בהתאם ליעדים ולמטרות, לדעת כמה שעות עבודה ביום יספיקו להגיע אל היעד, מיהם הספקים שיעזרו להגיע ליעד והכי חשוב- כמה תקציב לשים על השיווק!

 

כדאי לשכור שירותים יועץ שיווקי לעסק שלך

רוב בעלי העסקים מסתמכים על האינטואיציה האישית שלהם ולא רואים את העסק מהצד. יש דרך מסויימת להגיע להצלחה, ועכשיו ראיתם מה היא…

 

יש לכם שאלות? מרגישים שמשהו תקוע אצלכם בעסק?

צרו קשר עוד היום ונעשה שיחת היכרות לעסק שלכם כדי לדעת מה הוא צריך כדי להרים אותו!

 

אולי יעניין אותך:

דילוג לתוכן